Vooraleer je ondernemersreis begint is het handig als je helder de WAT, WAAROM en VOOR WIE voor ogen hebt. Bepaal dus met andere woorden duidelijk je missie, visie en doelgroep. Als je dat nog niet zo helder voor ogen hebt, kunnen we als gespecialiseerde loopbaanbegeleiders je daar bij helpen.
Staar je er echter niet verschrikkelijk op blind als je het nog niet helemaal helder hebt. Door te starten en te ondernemen komt er vanzelf beweging in je missie en je visie. Ik wist toen ik startte wel wat ik wou doen, maar mijn missie en visie zijn in de loop van de jaren een pak helderder geworden.
Ik geef je graag 5 lessen die ik zelf gaandeweg heb geleerd, vooral tijdens de begintijd van mijn ondernemerschap.
Toen ik aan mijn tweede ondernemersreis als lichaamstaal expert en (team)coach begon had ik al een ervaring als zaakvoerder van een evenementenkantoor in mijn rugzak. Ik had een bestaand netwerk van klanten die in het verleden al eens een event, incentive of teambuilding hadden geboekt. Ik heb mijn netwerk altijd in mijn achterhoofd gehouden toen ik de eerste opleidingen en programma’s begon uit te werken. Ik begon eerst met speelse en interactieve teamformules die een link hadden met mijn topics en bestaand netwerk. Zo had ik al snel een aantal klanten die van het klassieke teambuilding pad meestapten naar één van mijn interactieve teambuildings. Ze hadden interesse in workshops met een leereffect of toch een diepere link naar het verbeteren van de communicatie en samenwerking. Ook als je denkt dat je geen netwerk hebt, dan heb je altijd wel ambassadeurs in familieleden, vrienden, …. Deze groep kan afhankelijk van jouw activiteiten een testgroep zijn of ze doorverwijzen naar hun netwerk.
Ik hoor het vaak om me heen. Ik moet eerst nog deze cursus volgen, ik moet eerst nog flyers of een website hebben voor ik klaar ben om te starten. Dit is misschien een realiteitscheck: ik had in het begin geen prachtige website, flyers, …. Ik ben begonnen met een idee en een try-out voor vrienden en kennissen. Ik kreeg feedback en begon dan aan te passenen te investeren. Deze vrienden en kennissen hadden ook nog eens een netwerk en zo ging de bal stilletjes aan het rollen.
Uit één van die try-outs is ook een samenwerking ontstaan. Later zijn er nog meer kruisbestuivingen ontstaan. Sommige werken, andere zijn minder succesvol. Dat heb ik zelf ondervonden door te doen. Ondernemen doe je niet alleen. Afhankelijk van wat je doet kun je voor kruisbestuiving gaan onder de vorm van partnerships. Je kan je ook laten adviseren door een adviesraad. Soms heb je met investeerders te maken en veel ondernemers zoeken ook mastermind groepen of allerhande netwerken voor ondernemers op.
Als ondernemer moet je sterk in je schoenen staan en gepassioneerd zijn. Er is een gezonde dosis ambitie, zelfvertrouwen, zelfeffectiviteit, zelfzorg, realiteitszin, creativiteit en kwetsbaarheid nodig om het te blijven volhouden. Iedereen heeft natuurlijk zijn uitdagingen. Nog steeds werk ik hard aan mindset om verder vooruit te geraken. Toch hoor ik soms dat mensen verlamd geraken door faalangst, perfectionisme of de realiteit soms niet genoeg voor ogen hebben. Een (financieel) plan is een prachtige meetlat als je van start gaat, ook als je niet naar de bank moet. Als creatieve generalist en gever was mijn grootste uitdaging focus en de balans tussen het geven en nemen zoeken. Dagelijks flitsen de ideeën door mijn hoofd en heel vaak help ik mensen verder met mijn ideeën. Ik grapte ooit eens dat ik geld zou kunnen verdienen met het verkopen van ideeën tegen een bevriend koppel. De man van mijn vriendin zei: wat denk je dat ik doe? Hij zit in de wereld van marketing en reclame. Als ik ondernemers of ondernemers in spé op mijn loopbaanstoel krijg, merk ik dat ze het ook wel fijn vinden om ideeën input te krijgen of dat ik eigen ervaringen deel.
Het is niet die fantastische website die voor klanten zal zorgen maar de marketing die zorgt dat mensen deze gaan bezoeken. Mensen komen ook niet in actie als ze één flyer in hun bus krijgen. Ook al hebben ze misschien nood aan jouw aanbod. Het is de communicatie die het hem doet. Naast een kwalitatief product natuurlijk en opvolging zijn jouw verhaalen jouw communicatie het allerbelangrijkste. Hoe communiceer jij met jouw klanten online en offline? Hoe spreek jij een toekomstige doelgroep aan? Neem jij de mensen mee op reis door jouw online en offline communicatie? Mensen moeten soms tot 7 keer met iets van jou in aanraking komen voor ze kopen. Dan bedoelen we niet onmiddellijk een fantastisch aanbod maar we eerder verhalen bloggen of vloggen, een leuke foto, een tip die je kan delen. Wat je maar kunt bedenken… communiceer relevante zaken via de juiste kanalen. Een bevriende coach gaf mij ooit te tip om het als daten te zien. Info geven, luisteren, het gesprek aangaan, je klant leren kennen, …
Met deze 5 tips zet ik je alvast op weg. Wil je meer? Kom dan kennismaken tijdens een vrijblijvend gesprek.
Bruggesteenweg 138755 RuiseledeBelgiëBE 0834.506.044
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer